REFLEXIONS

 TRADICIÓ Vs MODERNITAT
Els jocs populars des de sempre han sigut considerats com una serie d’activitats lúdiques i recreatives que eren pràcticades per molta gent normalment al carrer i sense unes regles marcades obligatòries per a cada un els jocs. Però, el pas del temps ha fet que tot evolucione i que apareguen noves formes d’entreteniment com per exemple la tecnologia.
Amb la introducció de les noves tecnologies la societat ha canviat en molts aspectes com per exemple la manera de divertir-se ja que en moltes ocasions els xiquets i xiquetes no necessiten eixir de la seva habitació per a passar un moment d’entreteniment.
Aquesta situació ens fa reflexionar sobre que es la diversió ja que nosaltres entenem per diversió a tot allò que es tracta de una activitat o afició que fa passar el temps d’una forma agradable i a més a més serveix com a passatemps. Però, aquesta nova manera de divertir-se és millor? 
En la meua opinió, pense que per a divertir-se no és necessari que es complisca el patró marcat sinó que cada persona pot fer-ho de la manera que vullga.
Per altre costat, això no vol dir que la millor forma de divertir-se siga sent sedentari en la cadira de la teua habitació.
Per això, en un futur com a docent m’agradaria juntar els jocs de sempre amb els tecnològics de manera que l’alumnat sigui conscient de que no hi ha una única forma de passar-ho bé en el temps lliure sinó que poden fer-ho de les dues formes.





VsELS JOCS DELS NOSTRES AVANTPASSATS
Per a entendre els diferents jocs amb els quals els nostres iaios i avantpassats es divertien i practicaven esports hem d'anar més enllà e indagar la procedencia d’aquests.
En el meu cas, els meus iaios van néixer i es van criar en Castellar-Oliveral, es tracta d’una pedania de la ciutat de València que pertany al districte dels poblats del sud. Com que la economia tradicional ha sigut sempre l’agricultura els meus besavis dedicaren la seva vida a les terres i per tant la meua iaia es va criar en aquell ambient.
Després de parlar amb ella durant una bona estona sobre els jocs que practicaven quan eren menuts, un dels més practicats va ser la pilota. Doncs, tant xiquets com xiquetes jugaven tots junts al carrer a diferents variants de la pilota valenciana i entre les seves normes per cada viatge que guanyaven es posava una ratlla amb clariò a la paret del carrer on estaven jugant en aquell moment fins arribar a 10 ratlles. A més a més, les pilotes que utilitzaven per tal de jugar estaven fetes d’un material de goma per no fer-se tant de mal a la mà a pesar de que també utilitzaven uns guants per a protegir la palma de la mà. Per altre costat, el meu besavi era un aficionat de la pilota valenciana i tots els diumenges després de eixir de misa anava amb tots els amics a jugar o bé a la pilota o bé al frontó, aquesta pràctica la realitzen sempre en el pati de darrere de les seves cases ja que en totes les cases hi havia una paret dedicada aquest tipus d’entreteniments.
En aquest cas, entre els meus besavis i els meus avis no hi ha moltes diferències en quant al joc de pilota ja que ambdós no sols el coneixen sinó que també ho han practicat d’una forma o d’una altra.
En canvi, quan pregunte als meus pares sobre els jocs practicas quan eren menuts i sobretot per la pilota, cap dels dos han practicat la pilota valenciana quan eren menuts. Pensé que una de les raons principals que marca aquest canvi d’entreteniment potser siga la situació en la qual es trobava el país durant la seva infantesa ja que va ser un moment de molts canvis per a la societat i no estaven preparats per a tot allò.
A més a més, com que el joc de pilota podia crear diversos conflictes al carrer, va aparèixer el nou protagonista esportiu que va ser el futbol i es vivia en una dictadura era molt difícil que aquest joc progressara i formarà part de la vida dels nostres pares.
Per últim, pense que a pesar de que des de fa deu anys la pilota a tornat a tindre més força si aquesta no s’adapta a la nova societat més moderna acabarà desapareixent ja que el que aquesta demana es una adaptació del joc per tal d’entretenir-se més.
EXPERIÈNCIA AL TRINQUET DE LA UPV
Durant aquesta primera part del quadrimestre hem estat practicant l’esport de “pilota valenciana” i per tal d'entendre millor i posar-nos en la pell dels pilotaris hem realitzat una pràctica al trinquet de la UPV.
El trinquet és un lloc de joc habitual per a les modalitats de escala i corda i raspall de pilota valenciana. És una pista tancada de forma rectangular i grandària variable, depenent del trinquet poden existir una sèrie de galeries o llotges en la part superior dels frontons en què s’acomoda el públic com és en el cas del trinquet de la upv ja que consta d’una galeria on el públic està protegit amb una serie de vidrieres. A més a més, aquest trinquet es caracteritza per tenir una escala amb quatre escalons que són aprofitats pel públic. Per últim, compta amb la presencia del tamborí  i el dau.
Doncs bé, la visita m’ha semblat molt interessant ja era la primera volta que visitava un trinquet i una de les coses que més m’ha sorprès ha sigut la grandària del lloc ja quer era ampli però sobretot molt alt.
Per altre costat, la nostra sessió ha sigut diferent a la resta de classes ja que el factor pluja es va veure afectat i només deu companys vam poder gaudir de la sessió al trinquet. Durant la sessió el mestre ens va repartir en petits grups per tal de practicar la pilota valenciana a partir de diverses variants i finalment vam jugar un partit de pilota. A pesar de ser un esport que no se’m dóna molt bé he intentat aprendre al màxim i al mateix temps disfrutar del joc amb les meues companyes.
A continuació vos deixe un parell de fotos que ens vam fer els companys al finalitzar el partit de pilota.
L'ESGRIMA A L'ESCOLA
L’esgrima és un esport de combat en el qual s’enfronten dos contrincants ben protegits on l’objectiu principal és intentar tocar-se amb un arma blanca a partir de tres modalitats que són el sabre, la espasa i el floret. Doncs la esgrima moderna es tracta d’un esport de entreteniment però també de competició on es segueixen una serie de regles i tècniques específiques que es desenvolupen en el seu origen per a fer util l'ús de l’espasa en el combat.
Doncs bé, aquest esport el coneixia però no per haver-ho practicat en educació física a l’escola sino perque algunes companyes de classe el practicaven fora de l'àmbit escolar i sempre ens feien demostracions durant els patis. En qualsevol cas, és molt probable que la incluiria en la meua programació de Educació física ja que no sols em pareix una forma de practicar esport diferent sinó que també ensenya una serie de valors molt interessants relacionats amb l’assignatura.
Quant a la seva aparició segons el Decret 108/2014 no apareix com a tal en cap bloc, però el tipus de exercici, la finalitat i sobretot els beneficis apareixen en el bloc 1 de coneixement corporal i autonomia en els cursos de cinqué i sisé.
Per altre costat, els materials amb els quals es pot treballar l’esgrima a l’escola poden ser un tub llarg de pvc, cinta americana, tisores, un tros de botella i goma bromera; Els passos a seguir per tal de dur a terme la espasa són:
En primer lloc, posem la goma bromera en un dels extrems del tub PVC i el fixem amb la cinta americana; A continuació, es talla el tros de botella o si ja està fet es col·loca i fixa en el mateix extrem de la goma bromera amb la cinta americana. Finalment, amb un tros de goma eva es realitza mànec de l’espasa.
Per últim, les següents variants a la pràctica vivenciada avui van a estar dirigides cap al curs de cinquè de primaria i per tant tercer cicle, així mateix, per al joc d’animació el realitza un tipus d’exercici relacionat amb la pràctica del treball de llançament i velocitat de desplaçament en el qual els alumnes es divideixen en dos equips i mitjançant els desplaçaments d’esgrima han de intentar llançar i aconseguir punts a través dels companys de l’altre equip. Per altre costat, per a joc de part principal es tracta d’un joc on es treballa la tècnica de fons i consisteix a realitzar una carrera de monedes en la qual l’alumne ha de fer fons i al mateix temps que ho fa ha d'espentar la moneda que té en el taló cap avant. On haja arribat la moneda es torna a col·locar en guàrdia i repeteix la dinàmica fins a arribar al final del corredor o àrea marcada; Finalment, per al joc de tornada a la calma reunirem a tots els alumnes en forma de cercle i realitzarem una sèrie d’exercicis per tal de relaxar les articulacions i els músculs utilitzats al llarg de la sessió.


ESPORTS ALTERNATIUS 
Els esports alternatius són aquells que no es troben subjectes als cercles tradicionals de fabricació per al camp de les activitats físiques esportives. A més a més, es pot diferenciar perquè adquireix un toc de modernitat. 
Quant a la seva didàctica pense que són igual de didàctics o inclus més didàctics que els esports tradicionals perquè tenen com a finalitat enriquir el ambit de la educació física i l'esport salvant la tendencia de la immobilització dels esports convencionals. 
Per altre costat, segons el Decret 108/2014 els esports alternatius apareixen en el bloc 4: jocs i activitats esportives i en els cursos de cinquè amb el reconeixement i classificació de jocs i activitats esportives, la varietat de contextos lúdics i anàlisi de l’estructura (blanc diana, de camp i bat, de pista partida, mur o paret e invasió), desenvolupament de projectes en equip transformant idees en accions i sisè amb l’aplicació adequada de la tècnica i tàctica en activitats esportives. 
Encara que durant la sessió els protocols de la COVID-19 han estat molt presents en la pràctica dels esports ha sigut molt interessant gràcies a la visita de Jesús ja que ens ha ficat en context i les pràctiques han estat entretingudes.
Finalment, el esport alternatiu triat és el “mazaball”, es tracta d’un joc que es practica amb un peculiar stick  amb el qual colpejant una pilota s’ha de conseguir gol. Doncs bé, les regles bàsiques i l’aplicació didàctica són les següents:
El porter no pot eixir del área de la portería
 No es pot tindre la pilota més de tres segons.
Quan es colpeja la pilota no pot passar del centre del camp
No es pot elevar el stick per damunt de la cadera
No es pot tirar el stick
No es pot parar la pilota amb el peu per tal de perdre temps.
Per últim, el material necessari per a poder jugar és una pilota de fútbol que siga blanda i un “materialstick” què és una pica de plàstic amb una base cilindrica de suro blanco
















































Comentarios

Entradas populares